کتاب "ایده نگارهای ایرانی(از نشانه های خطی کهن تا گرافیک معاصر)" تألیف دکتر حسین عابددوست استادیار گروه گرافیک توسط انتشارات دانشگاه گیلان منتشر گردید.

25 07 2021
کد خبر : 4053238
تعداد بازدید : 531

 

کتاب "ایده نگارهای ایرانی(از نشانه های خطی کهن تا گرافیک معاصر)" تألیف دکتر حسین عابددوست استادیار گروه گرافیک توسط انتشارات دانشگاه گیلان منتشر گردید.

کتاب حاضر، ظهور علایم خطی در فرهنگ کهن ایلامی را مورد مطالعه قرار داده است. مقایسه نشانه های خطی کهن با نمودهای آن بر آثار هنر باستانی ایران و نیز شکل های نوظهور آن بر دستبافته ها، حقایقی بی بدیل از استمرار نقش پردازی در این هنرها را آشکار می سازد که بنیان آن خط و نگارش است و تفاوت آنها در ترکیب های نوین و یا تغییر و تحول بر بنیان رابطه افزایشی یا کاهشی است. آنچنان که دستبافته های ایرانی، بستری برای ظهور نقوشِ معنادار، همسان با علایم خطی شده اند و در این بستر، شکل های جدیدی از این علائم و نشانه ها، ظهور یافته است که آن را نوشته نگاریِ نوینِ نشانه های خطی بر دستبافته های ایرانی، نمودی از گرافیک سنتی ایران می توان فرض کرد. نقوشی که بنیانِ هندسی دارند، همچون دایره­المعارفی از سبک تزیینیِ آثار سنتی است که هزاران نقش و نگار را در ترکیبب های الوان و زیبا همچنان حفظ کرده است و زمینه انتقال این فرهنگ تصویری را به ذهن هنرمندان امروز فراهم می نماید. می توان گفت، بسیاری از فرمهایی که امروزه شناخته شده و در خلق آثار گرافیکی به کار رفته اند، در طی هزاران سال در سرزمین مادری، تکامل داشته اند. تحلیل رابطه بینامتنیت میان آرمهای معاصر، نقوش بافته های ایرانی و علایم خطی کهن، مسیری متفاوت و پویا در مطالعه هنر گرافیک بومی رقم می زند و زنجیره به هم پیوسته نقش و نگار از هنرهای کهن تا عصر حاضر را در مطالعات هنری معرفی می نماید. کتاب ایده نگارهای ایرانی، مجموعه منحصر به فرد از نقوش نمادین در سه حوزه خط ایلامی، آثار هنری و گرافیک معاصر ایران را در بر می گیرد و در 244 صفحه در قطع رحلی، تماما رنگی به چاپ رسیده است

 

 


دسته بندی :
اخبار

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

17 03 2024

پیام تبریک رئیس دانشکده هنر و معماری به مناسبت فرارسیدن سال نو

بسم الله الرحمن الرحیم یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ ز کوی یار میآید نسیم باد نوروزی از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی در سایه لطف و عنایات الهی شاهد رخدادی نویدبخش و زمینه ساز تحول معنوی و مادی هستیم. همزمانی بهار و دگرگونی شگرف طبیعت با بهار ایمان و دگرگونی جان، ماه مبارک رمضان، فرصتی است برای اندیشیدن به زیبایی و عظمت پروردگار متعال در رستاخیز دل و دیده. فرارسیدن ایام خوش بهار و ماه مبارک رمضان را به همه عزیزان، اساتید، یاوران علمی و دانشجویان و مجموعه بزرگ دانشکده هنر و معماری تبریک عرض می نمایم و ضمن سپاس از تلاش های بیدریغتان  رشد و شکوفایی روزافزون را برای  همه عزیزان از درگاه خداوند متعال خواهانم. امید است در سایه انوار تابناک قرآن کریم و فضایل ماه مبارک رمضان سعادتمند، سرافراز و سلامت باشید.